نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست؟ عوامل و نقش والدین در بهبود

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست؟ عوامل و نقش والدین در بهبود

زمان مورد نیاز برای مطالعه ۱ دقیقه

اضطراب در نوجوانان، امری کاملا طبیعی است. بااین‌حال، زمانی که اضطراب نوجوان شما آن‌قدر شدید است که نمی‌تواند منطقی فکر کند، باید به‌دنبال کمک باشید. اختلالات اضطرابی، یک مشکل رایج در سلامت روان هستند. بیایید به‌صورت دقیق‌تر به بررسی «علائم و نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست» بپردازیم. اضطراب چیست؟ اضطراب، بخشی طبیعی از زندگی […]

دسته بندی : مقالات
تاریخ انتشار : 08 / 02 / 1403

توضیحات

اضطراب در نوجوانان، امری کاملا طبیعی است. بااین‌حال، زمانی که اضطراب نوجوان شما آن‌قدر شدید است که نمی‌تواند منطقی فکر کند، باید به‌دنبال کمک باشید. اختلالات اضطرابی، یک مشکل رایج در سلامت روان هستند. بیایید به‌صورت دقیق‌تر به بررسی «علائم و نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست» بپردازیم.

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست1

اضطراب چیست؟

اضطراب، بخشی طبیعی از زندگی است و می‌تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد. گاهی اوقات، اگر اضطراب طاقت‌فرسا شود و از بین نرود، نشانه اختلال اضطرابی خواهد بود. بااین‌حال، با درمان و حمایت از خانواده و دوستان، می‌توان آن را کنترل کرد.

اضطراب بر بدن و ذهن تاثیر می‌گذارد. ممکن است نوجوان شما اغلب احساس تنش، نگرانی و بی‌قراری داشته باشد و در مورد وضعیتی که در آن قرار دارد یا آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، نگران باشد. کمی اضطراب در طول زمان، به‌ویژه برای نوجوانان، طبیعی است. این موضوع، می‌تواند به انگیزه در مدرسه، ورزش یا کار کمک کند. اما اگر احساسات اضطرابی از بین نرود، در تمرکز در مدرسه، معاشرت با دوستان و لذت‌بردن از زندگی اختلال به‌وجود می‌آورد.

اگر احساسات اضطراب کاهش نیابد و به‌نظر برسد که با موقعیت مطابقت ندارد، ممکن است نوجوان شما دچار اختلال اضطرابی باشد. اختلالات اضطرابی، فقط به معنای احساس بیش از حد اضطراب نیست. این امر، زمانی اتفاق می‌افتد که ترس‌ها و نگرانی‌ها با به‌وجود آوردن ناراحتی، مانع از انجام کارهایی می‌شود که نوجوان شما می‌خواهد یا باید انجام دهد.

نشانه های اضطراب در نوجوانان

اگر می‌پرسید علائم و نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • احساس تحریک مداوم، تنش یا بی‌قراری
  • حساس بودن به انتقاد یا بسیار خجالتی‌بودن
  • همیشه نگران چیزهایی است که به‌احتمال زیاد اتفاق نمی‌افتند.
  • اجتناب از موقعیت‌های سخت یا جدید که باعث اضطراب آن‌ها می‌شود.
  • گوشه‌گیر بودن
  • مشکل در تمرکز و شروع یا پایان‌دادن به کارهای مدرسه
  • مشکل در خوابیدن
  • تغییر در عادات غذایی

همچنین ممکن است علائم جسمی مانند موارد زیر را داشته باشند:

  • تپش قلب
  • احساس سرگیجه
  • تعریق
  • لرزش
  • تنگی نفس
  • احساس پروانه در شکم
  • سردرد
  • درد (به‌خصوص در گردن، شانه‌ها و پشت)

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست2

دلایل بروز اضطراب در نوجوانان

حال که به سوال نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست پاسخ دادیم، نوبت به بررسی دلایل این مشکل می‌رسد. اگر نوجوان شما علائم اضطراب و نگرانی را نشان می‌دهد که مانع فعالیت و سرگرمی او می‌شود، زمان آن رسیده است که به‌دنبال کمک باشید. در این بخش، ده دلیل وجود دارد که به احساس ترس و اضطراب در نوجوانان می‌انجامد:

نیاز به پیشرفت

بسیاری از نوجوانان، اغلب برای رسیدن به انتظارات و موفقیت‌هایی که فکر می‌کنند باید به آن‌ها دست یابند، احساس فشار و استرس خواهند داشت. برای برخی، این امر ممکن است به معنای عالی‌بودن در مدرسه برای دریافت بورسیه تحصیلی باشد. درحالی‌که برای برخی دیگر به معنای عضویت در یک تیم ورزشی خواهد بود.

کمبود خواب

زمانی که نوجوانان فرصت آرامش و رهاشدن از استرس را نداشته باشند، این موضوع، می‌تواند منجر به کمبود خواب شود که به نوبه خود به اضطراب بیشتر می‌انجامد. وقتی برای نوجوانان خوابیدن سخت است، نگرانی آن‌ها تشدید خواهد شد و چرخه‌ای ایجاد می‌کند که شکستن آن دشوار است.

تغییرات هورمونی

تغییرات فیزیکی زیادی در دوران نوجوانی رخ می‌دهد. با رشد هورمون‌های نوجوانان، وضعیت عاطفی آن‌ها نیز تغییر می‌کند. گاهی اوقات، نوجوانان ممکن است بدون دلیل نگران، عصبانی یا حتی افسرده به‌نظر برسند و نشانه های اضطراب در نوجوانان بیشتر شود. زیرا هنوز به بلوغ عاطفی لازم برای مدیریت موثر احساسات و تغییرات هورمونی خود نرسیده‌اند.

توسعه مغز باعث اضطراب می‌شود

اگرچه بدن یک نوجوان اغلب علائم بزرگسالی را نشان می‌دهد، مغز آن‌ها این‌طور نیست. مغز انسان تا اوایل تا اواسط بیست‌سالگی به‌طور کامل رشد نمی‌کند. در نتیجه، مواقعی وجود دارد که نوجوانان فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی را انجام می‌دهند که واقعا آن‌ها را درک نمی‌کنند. این امر، منجر به نگرانی و سرخوردگی او می‌شود. راه‌حل: با نوجوان خود صحبت کنید و به او راهنمایی ارائه دهید.

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست4

رابطه با والدین

با وجود طغیان نوجوانان، آن‌ها همچنان دوست دارند که مورد افتخار والدینشان باشند. این موضوع، می‌تواند برای هر دو طرف، هم نوجوانان و هم والدین، موجب دلسردی شود و حس اضطرابی را برای هر دو ایجاد کند.

فشار همسالان

نیاز به پذیرش از سوی گروه و احساس تاییدشدن نیز می‌تواند بر نشانه های اضطراب در نوجوانان تاثیر بگذارد. این فشار، هم می‌تواند برای رقابت در مدرسه باشد و هم برای امتحان‌کردن چیزهای جدید؛ درهرصورت امکان بروز اضطراب در نوجوانان اضطراب وجود دارد.

مصرف مواد مخدر، الکل و انتخاب‌های غذایی ناسالم

اگر یک نوجوان به‌طور فعال از مواد مخدر یا الکل استفاده کند، می‌تواند اضطراب او را افزایش دهد. نیاز به سرخوشی ناشی از مصرف مواد، اغلب نوجوانان را با اختلال مصرف مواد و احساس اضطراب و وحشت روبرو می‌کند. علاوه‌بر این، مصرف غذاهای چرب و پر از قند به وضعیت عاطفی نوجوان آسیب می‌رساند. قند اضافی، می‌تواند باعث افزایش اضطراب در بدن شود.

افسردگی

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد اضطراب در نوجوانان، افسردگی است. هر دو، اختلالات روانی هستند که می‌توانند با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. اگر نوجوان شما برای بیش از دو هفته احساس تنهایی، غم یا ناامیدی از خود نشان می‌دهد، به‌دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

فناوری

وسایل تکنولوژی، رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین از عوامل ایجاد اضطراب در نوجوانان هستند. نوجوانان، ممکن است زمان زیادی را به‌صورت آنلاین صرف نگرانی در مورد ظاهر و پذیرفته‌شدن در گروه همسالان خود کنند و حتی برخی از آن‌ها قربانی قلدری سایبری شوند.

نشانه های اضطراب در نوجوانان چیست3

نحوه برخورد والدین با اضطراب نوجوانان

اگر نگران اضطراب فرزندتان هستید، کارهای زیادی می‌توانید برای کمک به او انجام دهید:

  • اولین قدم برای کمک به فرزندتان، این است که در مورد اضطراب او صحبت کنید. به او نشان دهید که برای شما اهمیت دارد و برای شنیدن حرف‌هایش آن‌جا هستید. سعی کنید بدون قضاوت، حمایت‌کننده باشید.
  • به فرزندتان کمک کنید تا با شناسایی علائم اضطراب خود، بفهمد که چه چیزی باعث اضطراب او می‌شود. این امر، می‌تواند به او کمک کند تا راه‌هایی برای مقابله با اضطراب خود بیابد.
  • راهبردهای مختلفی برای مقابله با نشانه های اضطراب در نوجوانان وجود دارد. برخی از تکنیک‌های مفید تنفس عمیق، مدیتیشن، ورزش، تکنیک‌های آرامش‌سازی و شناخت درمانی هستند.
  • اگر اضطراب فرزندتان شدید است یا با زندگی روزمره او تداخل دارد، مهم است که از کمک یک فرد حرفه‌ای استفاده کنید. یک درمانگر، می‌تواند به فرزندتان در یادگیری نحوه مدیریت اضطراب خود و مقابله با علائم آن یاری برساند.
  • مراقبت از خودتان به‌عنوان یک والدین مهم است؛ به‌خصوص اگر فرزندتان با اضطراب دست‌وپنجه نرم می‌کند. مطمئن شوید که به‌اندازه کافی می‌خوابید؛ غذاهای سالم می‌خورید و به‌طور منظم ورزش می‌کنید.

درباره عوامل ایجاد اضطراب در نوجوانان بیشتر بدانید

اضطراب در نوجوانان، به دلایل زیادی ایجاد می‌شود و به همین دلیل، نوجوانان به حمایت نیاز دارند. ما به‌عنوان بزرگسالان، مسئول پیداکردن راه‌حل‌هایی هستیم که به نوجوانان برای مقابله با اضطراب و رسیدن به اعتمادبه‌نفس لازم جهت تبدیل‌شدن به بزرگسالان سالم کمک کند. برنامه درمانی اضطراب، به درمان ریشه‌های این اختلال می‌پردازد.

ما باید از روش‌های مختلفی برای کمک به نوجوانان استفاده کنیم تا به آن‌ها در رسیدن به بالاترین توانایی‌هایشان و غلبه بر اختلالات روانی یاری برسانیم.

جمع‌بندی

اضطراب، احساسی طبیعی است که همه افراد در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. بااین‌حال، زمانی که اضطراب شدید یا مداوم باشد، می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود. اگر نشانه های اضطراب در نوجوانان شما وجود دارد، کارهای زیادی می‌توانید برای کمک به او انجام دهید. به فرزندتان یاری برسانید تا اضطراب خود را درک کند؛ به او تکنیک‌هایی برای مقابله با اضطراب خود آموزش دهید و از او در دریافت کمک حرفه‌ای حمایت کنید.

مقالات مرتبط

معرفی بهترین تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات

باتوجه‌به نیاز بدن در دوره‌های استرس‌زا و مطالعاتی طولانی، ترکیبی از مواد غذایی باارزش و مناسب برای افزایش تمرکز، حافظه و انرژی ذهنی پیشنهاد می‌شود. تغذیه مناسب، همچنین به کاهش استرس و افزایش پایداری روانی کمک می‌کند. برای مدیریت برنامه تغذیه دانش آموزان در زمان امتحانات، بهتر است با اهمیت این موضوع و خوراکی‌های مفید […]
19 / 02 / 1403

کنترل خشم در نوجوانان+ ۷ راهکار کاربردی

سال‌های نوجوانی، می‌تواند هم برای نوجوانان و هم برای والدینشان دوران سختی باشد. بچه‌ها در این سن، به‌شکل عجیبی کج‌خلق هستند. آیا عصبانیت دائمی نوجوانان طبیعی است؟ طبیعی است که نوجوانان تا حدودی تحریک‌پذیر باشند. اما اگر احساسات فرزند شما در توانایی او برای انجام فعالیت‌های روزانه در خانه یا مدرسه اختلال به وجود می‌آورد، […]
12 / 02 / 1403

مراحل شکل‌گیری هویت در نوجوانان+عوامل و نکات

دوران نوجوانی، دریچه‌ای به دنیای بزرگسالی است. دورانی سرشار از تغییرات جسمانی، روانی و اجتماعی که در آن، نوجوانان به‌دنبال یافتن هویت خود هستند؛ اما هویت دقیقا چیست؟ چه چیزی آن را منحصربه‌فرد می‌کند؟ چه ارزش‌ها و باورهایی در مسیر شکل گیری هویت در نوجوانان وجود دارد؟ و در نهایت، جایگاه هویت در دنیای نوجوانان […]
29 / 01 / 1403